Butikskøb udgør 80 % af vores handler
Danskerne er et traditionelt folkefærd. Til trods for, at nethandlen er et stigende fænomen, lægger danskerne klart flest penge i fysiske butikker.
Typiske indkød
Klart størstedelen af detailsalget sker i fysiske butikker, hvad end dette indebærer tøj, sko, mad, udstyr eller noget helt femte. Dette har flere årsager. Først og fremmest, klares de fleste dagligvareindkøb enten på vej til eller fra arbejde. Hernæst haves fortsat en mindre mistillid til webshops blandt danskerne, da mere konservative og serviceminded borgere helst ser, at varer købes i butikker, hvor en ekspedient kan hjælpe dem.
Shoppings gøres til en udflugt
Detailbranchen havde fremgang i 2014, med 1,1 procent 2013 set i forhold, fastslår Retail Institute Scandinavia. Ifølge dem er årsagen til, at detailsalget sker i en butik hovedsageligt, at oplevelsen generelt set er bedre i en butik. Foruden det at mærke og prøve varerne inden købet, indgår forbrugeren også i en social sammenhæng. Den sociale sammenhæng forstærkes, da størstedelen af de shoppende, ikke blot nøjes med at købe varer i enkelte butikker, men kombinerer dette med cafébesøg, en kop kaffe eller en gang fastfood.